Ceramizery

Ceramizery

Ceramizery
autorem artykułu jest Artur Kalinowski

Technologia nie z tej ziemi – a jednak...z tej, z Polski!
Ceramizacja, ceramika-metal, warstwa ceramiczno-metalowa – to okreÅ›lenia, które sÄ… coraz częściej używane, stajÄ… siÄ™ “modne” w okreÅ›laniu nadzwyczajnych cech fizycznych i konstrukcyjnych materiałów stosowanych m.in. w budowie silników spalinowych, przekÅ‚adni i innych mechanizmów.
Co to takiego? - W istocie sÄ… to struktury materiaÅ‚owe zÅ‚ożone z metalu, najczęściej na osnowie żelaza (stal, żeliwo) i zwiÄ…zków chemicznych, czÄ™sto minerałów, nie bÄ™dÄ…cych metalami (ale zawierajÄ…cych w swoim skÅ‚adzie metale). Odpowiednie połączenie tych skrajnie różnych pod wzglÄ™dem fizycznym tworzyw, zmienia diametralnie (skrajnie) cechy materiałów rodzimych, kreujÄ…c zupeÅ‚nie nowy pod wzglÄ™dem fizycznym twór (materiaÅ‚). Połączenia te majÄ… charakter miÄ™dzyczÄ…steczkowy (miÄ™dzykrystaliczny), wystÄ™pujÄ… na poziomie molekuÅ‚. WystarczÄ… już ultracienkie warstwy takiego materiaÅ‚u na powierzchniach elementów konstrukcji, żeby ich odporność na zużycie wzrastaÅ‚a kilkadziesiÄ…t a nawet kilkaset! -krotnie w stosunku do pierwotnej. Niewiarygodnie wysoka twardość (ponad dziesiÄ™ciokrotnie wyższa niż stali!) takich warstewek pozwala przenosić znaczne obciążenia jednostkowe, czyniÄ…c je odpornymi na zniszczenie. Pomiary współczynników tarcia warstw ceramiczno-metalowych wykazujÄ… ich zmniejszenie kilkunasto, do nawet kilkusetkrotne, w stosunku do współczynnika tarcia na styku stal-stal. Efektem tego jest wielokrotne zmniejszenie energii niszczÄ…cych wywoÅ‚anych tarciem, a co za tym idzie – prawie bezzużyciowa współpraca elementów konstrukcyjnych mechanizmów i to w warunkach ograniczonego (lub żadnego) smarowania, przeprowadzone testy pracy silników bez oleju! udowodniÅ‚y wielokrotnie tÄ™ tezÄ™ – przejeżdżajÄ…c po 300 i ponad 500 km bez uszkodzenia silników. JednÄ… z bardziej spektakularnych prób przeprowadziÅ‚a w lipcu i sierpniu 2005 telewizja TVN7 w ramach programu “Na osi”.
Zmniejszeniu energii tarcia towarzyszy nie mniej ważny efekt – ekonomiczny, bowiem urzÄ…dzenie (np. silnik, przekÅ‚adnia) wykazuje mniejsze zużycie energii (paliwa).
Technologia ceramizacji (wytwarzania warstwy ceramicznej na powierzchniach metali) w procesie wytwarzania (produkcji części) jest kosztowna i trudna (czołowe firmy motoryzacyjne stosujące tę technologię, nie dzielą się jej tajnikami). W zamian uzyskuje się możliwość dominacji na rynku, poprzez tworzenie konstrukcji o wyższych osiągach i trwałości.
Wytwarzanie warstwy ceramika-metal w procesie produkcyjnym ma jednak swoje wady (oprócz niewÄ…tpliwych, wymienionych wczeÅ›niej zalet) – nie uwzglÄ™dnia zjawiska docierania części, bowiem współpraca części (ich powierzchni tarcia) pokrytych twardÄ… warstewkÄ… utrudnia albo wrÄ™cz uniemożliwia ich wzajemne, prawidÅ‚owe dotarcie. UwzglÄ™dnić to musi technolog i konstruktor tych elementów, projektujÄ…c odpowiednio proces wytwarzania (a to już nie jest ani Å‚atwe ani tanie). Proces docierania jest ważny, ponieważ wÅ‚aÅ›ciwie to on decyduje o trwaÅ‚oÅ›ci współpracujÄ…cych elementów. W trakcie docierania nastÄ™puje optymalizacja luzów i gÅ‚adkoÅ›ci powierzchni oraz tzw. teksturowanie warstwy wierzchniej, tj. odksztaÅ‚cenie plastyczne (zgniot podpowierzchniowy) umacniajÄ…cy także powierzchniÄ™. IdeaÅ‚em byÅ‚oby w zwiÄ…zku z tym wytwarzanie warstwy ceramiczno-metalowej już po procesie dotarcia powierzchni współpracy – ale organizacyjnie jest to nie do przyjÄ™cia (trudno sobie wyobrazić np. powrót samochodu do fabryki po przejechaniu np. 3000 km, po to, żeby wymontować odpowiednie części (tÅ‚oki, tuleje, pierÅ›cienie itp.) i poddać je procesowi ceramizacji.
RozwiÄ…zanie znalazÅ‚o samo życie – jest nim możliwość wytwarzania warstwy ceramika-metal na już pracujÄ…cych elementach i to podczas ich normalnej eksploatacji. IstniejÄ… pewne grupy minerałów, które charakteryzujÄ… siÄ™ takimi cechami. Wprowadzone na powierzchnie współpracy, potrafiÄ… w Å›ciÅ›le okreÅ›lonych warunkach same wytwarzać warstwÄ™ ceramiczno-metalowÄ… i to w dodatku w sposób “inteligentny”. Na czym polega ta “inteligencja” ? - Przebieg procesu jest nastÄ™pujÄ…cy: czÄ…steczki aktywne (odpowiednio modyfikowanego mineraÅ‚u (tajemnica, jakiego i jak to siÄ™ robi!)), wprowadzone np. w ukÅ‚ad smarowania urzÄ…dzenia ( w silniku bÄ™dzie to ukÅ‚ad olejenia – a wiÄ™c olej silnikowy !), przemieszczajÄ… siÄ™ swobodnie wraz z czynnikiem smarnym (tu olejem) nie powodujÄ…c zatorów ani innych zjawisk (nie osadzajÄ… siÄ™, ponieważ sÄ… wielkoÅ›ci porównywalnej z czÄ…steczkami skÅ‚adników oleju) dopóki nie trafiÄ… na odpowiednie warunki do “aktywizacji”.
Te warunki wyznaczajÄ…: wysoka temperatura i siÅ‚y wystÄ™pujÄ…ce na powierzchniach tarcia (zderzeniom tzw. stożków tarcia takie zjawiska towarzyszÄ… – zagadnienie należy rozpatrywać w mikroskali). Wtedy nastÄ™puje dosyć zÅ‚ożony proces: najpierw aktywizacji (przebudowy czÄ…steczek) a nastÄ™pnie ich łączenia (także przez dyfuzjÄ™ w głąb rodzimego materiaÅ‚u np., stali czy żeliwa) i trwaÅ‚e łączenie, wypeÅ‚niajÄ…ce przestrzenie miÄ™dzykrystaliczne. Ale na tym nie koniec – czÄ…steczki aktywne tworzÄ… trwałą warstwÄ™ ceramiczno metalowÄ…, aż do momentu ustÄ…pienia tych sprzyjajÄ…cych warunków – tj. kiedy temperatura i naciski na powierzchni tarcia spadnÄ… poniżej okreÅ›lonej wartoÅ›ci. A jak wiadomo nastÄ…pi to wtedy, kiedy zmniejszy siÄ™ tarcie (współczynnik tarcia), a poÅ›rednio – wartoÅ›ci luzów stanÄ… siÄ™ optymalne tj. najwÅ‚aÅ›ciwsze dla danej pary tarcia (trybologicznej).
StÄ…d wniosek, że tak dÅ‚ugo trwa proces aż zoptymalizujÄ… siÄ™ luzy i parametry gÅ‚adkoÅ›ciowe powierzchni. Wynika stÄ…d, że ta technologia jest technologiÄ… regeneracyjnÄ…, bowiem w trakcie procesu zmieniajÄ… siÄ™ także wymiary części (narasta warstwa) – i to tylko tam, gdzie jest to potrzebne!.
Optymalizuje siÄ™, zatem nie tylko luz ale i ksztaÅ‚t elementu do okreÅ›lonych warunków współpracy – czego w żadnym procesie technologicznym wytwarzania nie da siÄ™ odtworzyć z dostatecznÄ… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… (modelowanie nigdy nie oddaje 100% rzeczywistoÅ›ci)
WÄ…tpliwoÅ›ci budziÅ‚aby odporność takiej warstewki – w koÅ„cu cienkiej – na zÅ‚uszczenie, ale j.w. wspomniano, czÄ…steczki dyfundujÄ… także w głąb materiaÅ‚u rodzimego, tworzÄ…c warstwÄ™ poÅ›redniÄ… o niestopniowanej twardoÅ›ci, co zabezpiecza przed spiÄ™trzeniem naprężeÅ„ na granicy warstw (taka granica po prostu tu nie istnieje!).
Jeszcze jedna obawa – to dobór iloÅ›ci czÄ…steczek do aktualnego zapotrzebowania: tu w sukurs przychodzÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci procesu – aktywizujÄ… siÄ™ tylko takie iloÅ›ci skÅ‚adnika, jakie sÄ… potrzebne do wytworzenia warstewki. JeÅ›li zostanie ten proces zakoÅ„czony (w/g opisu wyżej) to czÄ…steczki po prostu bÄ™dÄ… sobie dalej w oleju, czy innym czynniku smarnym “pÅ‚ywać”, bez skutków ubocznych, czyli – wniosek: nie da siÄ™ “przedawkować” iloÅ›ci aktywnego skÅ‚adnika.
I jeszcze jedna, zasadnicza kwestia: jak kontrolować proces? Przecież w każdym urzÄ…dzeniu panujÄ… inne warunki współpracy elementów... odpowiedź brzmi: - przez odpowiednio przeprowadzony proces modyfikacji skÅ‚adnika aktywnego oraz komponowanie dodatków (katalizatorów, inhibitorów, dodatków czyszczÄ…cych itp.), w taki sposób, aby proces ceramizacji przebiegaÅ‚ najefektywniej. W szczegółach – informacja niejawna – tajemnica producenta.
Na rynku pojawiajÄ… siÄ™ produkty różnych firm, zawierajÄ…ce skÅ‚adniki ceramizujÄ…ce powierzchnie tarcia. Tutaj jest mowa o sprawdzonym w wieloletnich testach i badaniach przeprowadzanych przez autorytatywne instytuty, preparacie, a wÅ‚aÅ›ciwie rodzinie ceramizerów, którego producentem jest polska firma “Vidar”.
Szczegółowe informacje na ten temat można uzyskać z lektury strony internetowej www.ceramizer.pl.
W skÅ‚ad Ceramizerów do regeneracji i zabezpieczenia silników oraz przekÅ‚adni wchodzi jako istotny dodatek, oprócz skÅ‚adników ceramizujÄ…cych – oryginalny także w Polsce opracowany i opatentowany komponent. Jest to kompozyt o szerokim spektrum dziaÅ‚ania, wspomagajÄ…cy efekty ceramizacji – stÄ…d m.inn. tak doskonaÅ‚e wyniki testów wytrzymaÅ‚oÅ›ciowych silników (ponad 500 km bez oleju i bez awarii!). Czym jest ten kompozyt? - jest to tzw magnetyczny kompozyt do Å›rodków smarnych, stanowiÄ…cy dyspersyjnÄ… zawiesinÄ™ molekuÅ‚ GP, który uruchamia procesy tzw “selektywnego przenoszenia” (przyciÄ…ganie czÄ…steczek GP w wÄ™zÅ‚ach tarcia), blokuje mechanizm “wodorowego zużycia metalu”, przeciwdziaÅ‚a utlenianiu siÄ™ oleju, przez co zwiÄ™ksza jego trwaÅ‚ość oraz wywoÅ‚uje zjawiska katalitycznego rozrywania Å‚aÅ„cuchów wÄ™glowodorowych i ich utlenianie – ta cecha jest szczególnie pożądana przy wspomaganiu procesu spalania paliwa oraz usuwania nagarów. Preparat do paliwa, którego głównym skÅ‚adnikiem jest skÅ‚adnik “GP” powoduje wspomaganie katalityczne spalania nie tylko paliwa, ale także produktów smoÅ‚owych stanowiÄ…cych lepiszcze twardych nagarów olejowych, utleniajÄ…c je i umożliwiajÄ…c usuniÄ™cie przez ukÅ‚ad wylotowy silnika już w postaci czystej sadzy – a wiÄ™c usuwa także nagromadzone od lat nagary i to bezpiecznie !
Stosowanie ceramizerów to nie tylko niższe koszty przez mniejsze zużycie paliw, wyższa sprawność mechanizmów, lepsze osiÄ…gi, ale to też bezpieczeÅ„stwo użytkowników – polegajÄ…ce na możliwoÅ›ci eksploatacji urzÄ…dzeÅ„ (w tym samochodów) w skrajnych warunkach, podczas awaryjnego wycieku oleju lub uszkodzeniu osÅ‚on ze smarem (np. w przegubach). Nie bez znaczenia jest Å‚atwiejsze uruchamianie silnika nawet w warunkach skrajnych termicznie (przy niskich temperaturach zimÄ… lub przy wysokich letnich temperaturach), bez obawy zatarcia na skutek zmycia oleju z cylindrów przez paliwo. Stosowanie ceramizerów powoduje dużo dÅ‚uższÄ…, bezawaryjnÄ… eksploatacjÄ… urzÄ…dzenia (samochodu też) – trwaÅ‚ość warstwy ceramika-metal zabezpiecza silnik, na co najmniej 70 000 km przebiegu!).
O jakości produktów i ich skuteczności świadczą przeprowadzane regularnie badania i testy. Ceramizery są wciąż modyfikowane w celu zwiększenia efektywności i wygody ich stosowania.
Aktualne wyniki badań cech fizycznych powierzchni uzyskiwanych w wyniku obróbki preparatami ceramizerami można znaleźć na stronie: www.ceramizer.pl . Tam też znajdują się fragmenty programu emitowanego przez TVN7 z testów eksploatacji silnika bez oleju.
Gdyby nie znajomość obiektywnie potwierdzonych faktów i wyników uzyskiwanych po zastosowaniu ceramizerów, można by go prezentować w znanym chyba programie “Nie do wiary” – tak dalece odbiega od stereotypowych (tradycyjnych) technologii materiaÅ‚owych. Jest to na pewno technologia 21-go wieku, efektywnie wspierajÄ…ca ekologiÄ™, ekonomiczne aspekty eksploatacji maszyn i urzÄ…dzeÅ„ mechanicznych, i bezpieczeÅ„stwo czÅ‚owieka.


--
ceramizery dodatki do oleju silnikowego

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
NetKelner dołączył do ProPartnera
W co zainwestować pieniądze
Oda do Melanii
Reklama w Internecie – Jak uniknąć wspierania kon
13 powodów dla których warto jeść zupy